تئوری
علي  رضا اردبيلي: ايدئولوژي زدگي و ذاتگرايي در نظرات مئهران باهارلي  مقاله دوم و پاياني
توضيح و تشكر: نظر به اهميت اين موضوعات، طبق شيوه كاري كه من هميشه بدان معتقد بوده ام و در عمل در همه موارد مهم، بكار بسته ام، اين دو مقاله نيز از سوي تعدادي از دوستان صاحب صلاحيت در موضوع، بازبيني

علي رضا اردبيلي: طلب درمان قبل از بروز درد، مقاله اول از دومقاله در نقد نظرات مئهران باهارلي
تعریف چارچوب اين مقاله: مقاله مورد بحث از آقاي مئهران باهارلي، قريب 75 صفحه به اعتبار تعداد كلمات بكار رفته معادل 20 مقاله مستقل است. براي اينكه مقاله حاضر و مقاله دوم متعاقب آن، نيز سر به صدها

مهرزاد بروجردي: هویت ایرانی در حسرت گذشته، در تمنای اصالت
جرس – “تراشیدم، پرستیدم، شکستم”، عنوان کتاب تازه دکتر مهرزاد بروجردی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه سیراکیوز در نیویورک است که اخیرا در تهران وارد بازار نشر شده است. هویت ایرانی، یکی از محورهای کتاب

علي رضا اردبيلي: دوشوندوروجو آنلارين، دوشونجه لري
خلاصه فارسي اين مقاله: جنبش اعتراض به تبعيض در آذربايجان كه خود را "جنبش ملي آذربايجان" مي­نامد، اينك بر سر يك دوراهي است: اين جنبش يا بايستي از ادعاهاي سياسي خود دست بردارد و سياست، بخصوص سياست

علي رضا اردبيلي:  انکار تجربه و علم بشری، ریشه مشکل کمونیسم
منبع: سايت ايران امروز ريشه مشكل تفكر و تجربه كمونيستي آنجاست كه، همه تجربه و علوم بشري حاصل هزاران سال انديشه، تلاش، اشتباه، اصلاح و تكامل تدريجي را به هيچ مي گيرد. امروز كسي ولو بسيار بيسواد يا

محمد مجتهد شبستري: حقوق بشر اسلامی نمی‌شود، اما مسلمانان باید آن را بپذیرند
گفت‌وگوی مولود بهرامیان با مجتهد شبستری به‌نظر می‌رسد توجه به بحث حقوق بشر در سالیان پیش در آثار شما چشمگیر است. بی‌تردید، حقوق بشر یکی از مهمّترین مباحث مطرح در دنیای معاصر به‌ویژه ایران است. در

مهرزاد بروجردي:  گفتاری درباره‌ی نگاه ملی‌گرایانه به هویت ایرانی
انقلاب اسلامی سال 1357 فرهنگ را در کانون اندیشه‌ورزی‌های پژوهشگران ایران نشانید و در پی به صورتبندی دو دیدگاه مخالف درباره‌ی هویت ملی انجامید. نمایندگان تفکر چیره در دستگاه سیاسی، اسلام شیعی را ستون

هدايت سلطانزاده: آیا رفراندوم در کردستان عراق بمعنی حق تعیین سرنوشت است ؟
۱- هر رفراندومی با هدف های خود معنی می دهد.بنابراین ، خوب یا بد بودن آنرا هدف های آن تعیین می کند.در سال ۱۳۵۸ ، خمینی برای بیرون راندن مخالفین خود  از صحنه سیاسی و با تکیه بر احساسات

ناصر فكوهي:  روشنفکران و مدعیان تحصیلکرده بیش از همه به اختلافات قومی‌دامن می‌زنند
ناصر فکوهی در گفت وگو با « مردم سالاری »: ‌قاسم منصور آل کثیر پس از فرایند دولت – ملت‌ها که اغلب همراه با یکسان‌سازی فرهنگی بود، بعد از مدتی هویت‌های اقلیت در مقابل فرهنگ یا گفتمان مسلط برای حفظ

میثم بادامچی: ملل طبیعی و ملل مصنوعی: آیا ایران استثنایی در جهان است؟
باوری رایج میان بسیاری نخبگان ملی‌گرا و نیز مردم عادی در ایران وجود دارد که ایران از جهت "ملی" بودن از دوران باستان تاکنون استثنایی است در جهان: یعنی بسیار پیش از آنکه مفهوم مدرن ملت در اروپای قرون

محمد حيدري:  نقدی بر نظریه‌ ملی‌مذهبی
این نوشته نقدی بر نظریه ملی‌مذهبی است. نقد همدلانه آنان، به دلیل نقشی که می‌توانند در آینده سیاسی ایران بازی کنند، نقدی ضروری می‌نماید. البته نقدهایی که به این جریان می‌شود، معمولا با هدف نفی و تکذیب

علي رضا اردبيلي: به بهانه چاب جزوه "دادنامه آذربايجان" در افغانستان
"دادنامه آذربايجان، بررسي تحليلي پان فارسيسم": يادي از جزوه اي كه 18 سال پيش منتشر شد. به بهانه چاب آن در افغانستان 136 صفحه آخر مجموعه چهارم "تريبون" در زمستان 1999 عبارت از يك نوشته طولاني به

مليت؛ توهم يــا واقعيت؟/ مناظره‌اي درباره ملي‌گرايی
مصطفی ملکیان: مدعاي من اين است كه «ناسيوناليسم» هم به لحاظ فلسفي، هم به لحاظ اخلاقي و هم به لحاظ مصلحت‌انديشانه غيرقابل دفاع است. البته اگر يكي از اين سه ‌تا غيرقابل دفاع باشد دوتاي ديگر هم غيرقابل